IDENTITEETTIVARKAUS

Identiteettivarkaus tarkoittaa toisen henkilötietojen kuten nimen tai henkilötunnuksen oikeudetonta käyttöä. Tekijä pyrkii hyötymään tekemällä muun muassa rahanarvoisia sitoumuksia toisen henkilön identiteetin nimissä. Identiteettivarkaudesta tuli rangaistava rikos 4. syyskuuta 2015. Lähtökohta on yleensä taloudellisen hyödyn tavoittelu.

NÄIN VOIT YRITTÄÄ SUOJAUTUA IDENTITEETTIVARKAUKSILTA, HARHAANJOHTAVALTA MARKKINOINNILTA JA VALELASKUILTA:

Ohjeista henkilökuntaasi etukäteen! Jos he saavat yrityksenne johdolta omituisen sähköpostin, jossa pyydetään siirtämään rahaa tai luovuttamaan tietoja, heidän pitää soittaa ja muutenkin tarkistaa pyynnön oikeellisuus. Soitto ei välttämättä riitä, koska numero voi olla väärennetty tai käännetty soimaan muualla. Selvitä kaikki puhelin- ja viestintäepäselvyydet välittömästi.

Omituiselta vaikuttavassa sähköpostissa kannattaa testimielessä klikata vastaa-nappulaa. Huijarisähköpostissa näkyy tutun lähettäjän oikealta näyttävä osoite, mutta kun viestiin koettaa vastata, siellä onkin esimerkiksi gmail- tai hotmail-pääte.

 

Älä kopioi suoraan url-osoitetta esim. sähköpostin viestistä vaan kirjoita se. Älä myöskään vastaa epäluotettaviin sähköpostiviesteihin, jotka pyytävät henkilötietojasi.

Jos et ole varma kenen kanssa asioit, älä sovi puhelimessa mitään. Pyydä lisätietoja sähköpostitse kirjallisena. Sano selvästi, ettet lähde mukaan mihinkään maksulliseen.

Älä ilmoita puhelinnumeroasi kaupparekisteriin. Puhelinnumeroa ei ole pakko ilmoittaa ja asiakkaat tuskin etsivät yhteystietojasi kaupparekisterin tiedoista.

Jos sinulla on työntekijöitä, perehdytä heitä huijauslaskuista ja ohjeista tarkkuuteen laskujen maksussa. Käykää läpi myös mahdolliset toimitusjohtajahuijauksiin liittyvät tilanteet ja varautukaa niihin. Käykää yrityksen sisällä läpi myös yrityksen sopimuskumppanit, jotta henkilökunta tietää keiden kanssa toimitaan. Sopikaa myös, kuka hyväksyy yrityksessä uudet sopimukset sekä yrityksen tilaukset.

Tarkista parhaasi mukaan, että laskussa näkyvät tilinumerot ovat oikeita.

Tarkista yrityksesi tiedot säännöllisesti YTJ-järjestelmästä, ettei kukaan ulkopuolinen ole päässyt antamaan järjestelmään vääriä tietoja.

Jos epäilet huijausta, identiteettivarkautta tai koet tulleesi huijatuksi, ota yhteyttä poliisiin, verottajaan, Suomen Yrittäjien neuvontapalveluun tai Fordione Oy.

Pidä hyvää huolta lompakostasi, ajokortistasi ja henkilöllisyystodistuksestasi. Älä pidä mukanasi salasanoja tai muita tunnuslukuja, ellet niitä tarvitse, älä ainakaan yhdessä korttiesi kanssa.

Kun käyt ostoksilla, pankissa, automaatilla tai vastaavissa paikoissa, joista saat identifioivia kuitteja, älä heitä niitä roskakoriin, hävitä ne kunnolla. Silppua tai polta kaikki paperit, joista näkyy oma nimesi ja henkilötunnuksesi.

Hanki henkilöllisyysvarkausvakuutus.

Aseta maksullinen luottokielto, joka estää henkilötietojen käytön ilman erillistä todistusta.

Ole tarkkana siitä, mitä tietoja annat ja julkaiset itsestäsi verkossa. Kun ostat webissä, käytä luotettavia ja turvallisia kauppapaikkoja. Vaikka palveluntarjoaja on hyvämaineinen ja pyrkii suojaamaan tietojasi, sekin voi silti joutua tietomurron kohteeksi.

Selvitä palveluntarjoajien taustoja ennen luottokorttitietojen luovuttamista. Aina kun mahdollista, käytä salausta, kun käsittelet salassa pidettäviä identiteettitietojasi verkossa. Tietoliikenneyhteyden pitää tällöin olla salattu eli palvelun www-osoitteen pitää alkaa https://-muodossa. Mieti myös, mitä tietoja palveluihin syötät.

Käytä selaimen yksityisyyden tilaa. Näin et jätä merkintöjä vierailemistasi sivuista tai hakuhistoriaasi muiden nähtäväksi.

Älä hölmöile vaan luota intuitioon. Jos sinusta tuntuu jotain palvelua käytettäessäsi ”oudolta” tai sinua alkaa epäilyttämään palvelun luotettavuus, luota vaistoosi.

Paras keino suojautua identiteettivarkaudelta on yleinen huolellisuus.

Haluatko lisätietoja? Soita meille tai jätä yhteydenottopyyntö TÄSTÄ